Ráno vs. večer. Kdy je nejlepší běhat?

07. 09. 2016
Nemůžete se rozhodnout, zda je lepší běhat ráno nebo večer? Není divu, obojí má totiž své výhody i stinné stránky. Zjistěte, co vám která varianta může přinést, a vyberte si, zda vyběhnete spíše za rozbřesku či po setmění.
Ráno vs. večer. Kdy je nejlepší běhat?

Jen co kohout zakokrhá

Je pět hodin ráno a váš budík zběsile řinčí na poplach. Venku je ještě tma a teplá peřina je momentálně vaší nejvíc nejlepší kamarádkou na světě. Představa, že teď máte vylézt z postele, nazout běžecké boty a ještě celí ztuhlí se vydat do jen pozvolna se probouzejícího parku, je, mírně řečeno, ne úplně lákavá.

Na druhou stranu, pokud se opravdu vykopete, získáte tím daleko víc, než co jste obětovali (cca hodinu spánku a pětkrát odložený budík). Co konkrétně?

Energie na celý den

Intenzivní pohyb po ránu vás rozhodně nevyšťaví. Naopak. Po doběhnutí a vlažné sprše zjistíte, že zatímco jindy byste touhle dobou sotva rozlepovali oči, nyní máte rozprouděnou krev, jas ve tváři a tolik energie, že byste ji mohli podávat zbytku rodiny ke snídani. Využijte toho a investujte ji do něčeho produktivního. Ten skvělý pocit, se kterým budete večer usínat, je k nezaplacení.

Východ slunce

Když vyrazíte dostatečně brzy a máte štěstí na počasí, čeká vás podívaná, jakou člověk rozhodně nezažije každý den. Východ slunce v parku, u řeky či na jiném krásném místě, to je hotový balzám na duši. S takovým obrazem před očima váš den přece nemůže být špatný! :)

Běh ráno

Vyhládne vám

Určitě víte, že vynechávat snídani je nezdravé a může to vést až k obezitě. Jenže co když ráno zkrátka nemáte hlad? Mnozí z nás nejsou schopni pozřít nic, dokud se jejich organismus řádně nenastartuje. Jiní zase, navzdory varování, stále věří tomu, že vynecháním snídaně ušetří kalorie, které by “zbytečně” přijali, aniž by po nich výrazně prahli.  I s tím vám pomůže ranní běh. Jednak se vám při něm nastartuje trávení a řádně vám vyhládne, za druhé nemusíte mít výčitky (byť neopodstatněné), pokud se po běhání vydatně nasnídáte. Právě jste přeci vydali spoustu energie!

Rychlejší spalování

A když už jsme u toho spalování, běh má ještě jeden krásný vedlejší efekt. Rozprouděný metabolismus daleko rychleji vstřebává živiny a po celý den účinněji odbourává tuky. To samozřejmě neznamená, že byste se mohli až do večera beztrestně ládovat čímkoli sladkým a mastným, co vám přijde pod ruku. Ovšem pokud jíte střídmě a vyváženě, můžete si být jisti, že se vám vaše tělo odmění odolnou imunitou a krásně štíhlou figurou.

Jídlo a běh

Trénujete sebedisciplínu

Tím, že se ráno co ráno přinutíte vstát a skutečně vyběhnout, výrazně trénujete svou sebedisciplínu. Brzy zjistíte, že se pro vás nový návyk stal natolik přirozenou součástí života, že už se ke vstávání ani nemusíte přemlouvat. Sebedisciplína z vás dělá silnější osobnost a bude vám to k užitku i v mnoha jiných oblastech života. Není totiž nic horšího, než když jediné, co stojí v cestě k vašemu cíli, jste vy sami.

Máte “odbyto”

Jakmile se vrátíte z ranního běhu, máte splněno. Tím pádem už na běh nemusíte během dne myslet, nemusíte mu podřizovat své plány, zkrátka “to máte za sebou”. A kdybyste odpoledne náhodou zjistili, že vás trápí neodbytná touha si pár kiláčků zaběhnout, nic vám nebrání dát si dvoufázový trénink! :)

Delší den

Čím dříve ráno vstanete, tím delší budete mít den. Jistě, mnozí z nás si svůj den prodlužují večer. Často to ovšem znamená, že se dlouho do noci baví s přáteli v baru a ráno tak mají skutečný problém vůbec rozlepit oči. Mluvíme zde ale o skutečně produktivním čase, ne tom proflákaném a utopeném v alkoholu. Ráno, kdy svět ještě spí, je všude klid a ticho a my se můžeme bez rozptylování soustředit na práci či jinou bohulibou činnost. Třeba právě běh. Brzy ráno není vzhůru nikdo, kdo by po nás něco chtěl, či nás od běhání odrazoval.

Večerní pohoda

Jste-li přece jen spíše noční živočich a v pozdních hodinách býváte nejčilejší, nenuťte se ráno vstávat dřív, než vůbec jdete spát. Využijte svého potenciálu a jděte si zaběhat večer. Jaké výhody a úskalí večerní běhání skýtá? 

Běh na večer

Nebude se vám chtít

Protože jít běhat večer znamená překonávat celodenní vyčerpání z práce a péče o rodinu a domácnost. Obnáší to zvednout se z gauče ve chvíli, kdy už jste jen krůček od toho na něm usnout, případně zrovna dávají váš oblíbený film. Anebo byste možná radši vyrazili s partnerem na sklenku či na večeři, která by ale znamenala, že už tutově nevyběhnete. Možných lákadel a nebezpečenství je tedy hromada.

Ovšem odhodláte-li se, zjistíte, že výhody převyšují nevýhody:

Protažení po práci

Zejména trávíte-li pracovní dobu vsedě za kancelářským stolem, běh po práci bude pro vaše tělo velice příjemnou změnou. Z dlouhodobého hlediska je sedavé zaměstnání pro vaše tělo nesmírně náročné a destruktivní, proto rozpohybovat je znamená předcházet nepříjemným zdravotním komplikacím počínaje hemoroidy a křečovými žilami a konče bolestmi krční páteře a vyhřezlými ploténkami.

Unavíte se před spaním

Neexistuje lepší lék na nespavost než fyzická aktivita. Provětrejte se, než zalezete do postele, a uvidíte, že prášky na spaní se stanou hudbou minulosti.

Běh před spaním

Odpustíte si večeři

Jelikož běhat s plným břichem je nesmysl, přinutí vás večerní běhání více přemýšlet o tom, co sníte. Dejte si jen lehkou večeři s dostatečným předstihem a vyběhněte teprve, až vám důkladně slehne. Po běhu už budete tak příjemně unavení, že si těžké jídlo raději necháte až na zítra. A nepřejídat se na noc, to je to nejlepší, co můžete udělat pro své zdraví i figuru.

Západ slunce

A poslední důvod, proč běhat večer? Ta neskutečná romantika, když se obrovský sluneční kotouč na obzoru pomalu topí v záplavě červánků. Kam se hrabou večerní slaďárny v televizi. Už nikdy nebudete chtít vynechat ani jediný západ slunce.

Tak co, máte vybráno? Je vašemu srdci bližší přivstat si a běhat ráno, anebo sportem završit svůj den namísto dezertu?


  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075