25 důvodů, proč začít běhat

11. 08. 2016
Zaznamenali jste v posledních letech ten masivní běžecký boom? Ovšem, nedá se přehlédnout. Najednou běhají úplně všichni - celebrity, důchodci, manažeři, maminky s kočárky… A tak možná přemýšlíte, jestli to taky nezkusit. A zda je to vůbec přirozené, zdravé a účinné, nebo u toho akorát vypustíte duši. Máme pro vás 25 důvodů, proč je běh skvělý a proč byste mu rozhodně měli dát šanci.
25 důvodů, proč začít běhat

Ryze praktické důvody

Začněme úplně od podlahy, tedy těmi nejpragmatičtějšími a nejracionálnějšími důvody, proč běhat:

1. Běh je levný

Jediné, co k běhu bezpodmínečně potřebujete, jsou kvalitní boty. Ty sice bývají poněkud nákladnější, zejména pokud nejste zvyklí za boty příliš utrácet, ovšem zároveň budou vaší jedinou a dlouhodobou investicí, jež se vám mnohonásobně vrátí na vašem zdraví a pohodě. Tedy, ne že by neexistovala spousta dalšího lákavého běžeckého vybavení, které se dá pořizovat donekonečna, ale to už je čistě záležitostí vašich choutek. :)

2. Časově nenáročný

Jste vytížení? Máte spoustu práce, rodinu, psa a k tomu stavíte dům? Nevadí! Běh je formou odpočinku, která není závislá na konkrétní denní době. Běhat můžete brzy ráno před prací (či dokonce do ní), po práci, večer před spaním, v noci, když nemůžete zabrat, o víkendech, v létě, v zimě, zkrátka kdykoli se vám zamane. Výhodou běhu je, že paradoxně dobíjí energii, místo aby ji bral. Uvidíte sami, že i když si kvůli němu ráno přivstanete, celý váš den bude ve výsledku daleko úspěšnější, pozitivnější a méně únavný.

3. Prostor bez hranic

Totéž, co o čase, platí i o prostoru. Nemusíte si doma budovat posilovnu ani ztrácet čas přemisťováním na bazén či zimní stadion. Běh je svobodný pohyb, ideální pro lidi, kteří se neradi omezují na předem vymezený prostor. Běhejte v místním parku, na služební cestě, na dovolené, na vycházce se psem… Hranice si stanovujete jen vy sami!

Běhejte kamkoliv

Fyzické důvody

Nyní se podívejme na to, co běh přinese vašemu tělu. Pevný zadek je totiž to nejmenší. Takže proč běhat z fyzického hlediska?

4. Přirozený lidský pohyb

Co si budeme povídat, v říši savců jsme tak trochu bizarní kousek. Žádné kloudné zuby a drápy, žádný pořádný kožich a jen dvě nohy se směšným zrychlením. Ovšem pozor, člověk, jako jeden z mála živočichů, je od přírody uzpůsoben k vytrvalostnímu běhu na velmi dlouhé vzdálenosti!

Předností lidského těla je výborný ochlazovací systém potních žláz. Minimální tělesné ochlupení je nám v tomto směru také ku prospěchu. Dalšími výhodami jsou třeba krátké prsty u nohou, výhodnější postavení palce, či flexibilní vazy a šlachy, které působí jako pružina, takže je pro nás klus dokonce méně únavný než rychlá chůze, atd. Rovněž vyšší pas a úzký hrudník nám pomáhají při běhu. Umožňují totiž protisměrný pohyb rukou a my se tak pohybujeme rovně namísto kličkování. Navíc nám silný šíjový sval při běhu stabilizuje hlavu. Vidíte? Jsme zrozeni k běhu! :)

5. V jakémkoli věku

Na běhu je skvělé, že pokud nám to zdraví alespoň trochu dovolí, můžeme jej praktikovat v jakémkoliv věku. Nejstarší hobby běžci si pro radost střihnou maraton i dlouho po osmdesátce. Krása běhu totiž spočívá v tom, že jsme zcela svým pánem a rychlost či vzdálenost jsou co do důležitosti vždy až za radostí z pohybu. Běh je blahodárný i v malých dávkách. Nikdy proto není pozdě začít.

Běhat můžete v jakémkoliv věku

6. Posílení imunity

Díky pravidelnému pohybu na čerstvém vzduchu a za různého počasí se lidské tělo dokáže snáze vypořádat s nepřátelskými viry a bakteriemi. Zároveň, pokud už nás nějaká ta nemoc skolí, bývá délka nemoci u běžců až o 2 dny kratší, než u netrénovaných lidí. Obranyschopnost organismu totiž úzce souvisí s fyzickou kondicí. Ovšem pozor! Není správné myslet si, že čím více toho v krátkém čase naběháme, tím zdravější budeme. U nadmíry fyzické námahy totiž hrozí zcela opačný efekt, tedy oslabení organismu a podlomení imunity. Takže všeho s mírou!

7. Spalování tuků

Běh patří k aerobním cvičením, což jsou pohybové aktivity prováděné střední intenzitou po delší čas, se zvýšenou tepovou frekvencí. Aerobní cvičení slouží ke spalování tuků a tím i k hubnutí. I zde je však důležité běh “nepřepalovat”, protože jakmile se dostaneme nad hranici 75 % maximální tepové frekvence (vzorec pro výpočet je 220 - náš věk), od aerobního cvičení a pálení tuků přecházíme k anaerobnímu cvičení, které zlepšuje kondici a posiluje svalovou hmotu, ale s tukem ani nehne.

8. Kardiovaskulární cvičení

Při běhu dochází také ke stimulaci kardiovaskulárního systému, což má blahodárný vliv na funkci srdce a cév. Díky tomu běh přispívá ke snižování krevního tlaku a tím k prevenci mozkových příhod a srdečních infarktů. I krátké proběhnutí dvakrát týdně vám tak může prodloužit život i o několik let.

9. Posílení kostí, šlach a vazů

Existují mýty, které tvrdí, že běh zatěžuje pohybový aparát a vede k trvalé invaliditě. Opak je ale pravdou. Pravidelný běh posiluje vazy a šlachy a dokonce zabraňuje řídnutí kostí a je tedy prevencí osteoporózy! Je však důležité nadměrně se nepřetěžovat a mít kvalitní boty, jež chrání naše klouby před nárazy při došlapu. Zejména pro běh na silnici jsou ideální tlumivé boty, např. Asics.

10. Regenerace jater, ledvin a slinivky

Výzkumy ukazují, že běhání pozitivně ovlivňuje zdraví vnitřních orgánů. Při pravidelném běhu dochází k částečné obnově jaterní tkáně, reguluje se krevní cukr a ledviny jsou méně zatěžovány díky výraznějšímu prokrvení. Co to dohromady znamená? Že běh je ideálním lékem na kocovinu! :)

11. Zlepšuje trávení

Míváte potíže se zažíváním? Zkuste pravidelný běh, který výrazně zlepšuje trávení. Díky intenzivnímu pohybu celého těla dochází k podpoře přirozené peristaltiky střev, která zabraňuje nadýmání a hnití potravy ve střevech. Co se však týče jídla a běhu, není vhodné jít běhat hned po vydatném obědě. Ideálně si dejte lehkou svačinu, hodinu počkejte, abyste ji ze sebe nevytřásli, a pak teprve vyběhněte. Najíst se až po běhu je výhodné i proto, že rozprouděný organismus snáze spaluje kalorie a jídlo vám tak nepřidá na váze ani deko!

12. Lepší spánek

Tady snad ani není potřeba předkládat nějaké vědecké argumenty. Pohyb na vzduchu před usnutím je odedávna tím nejlepším lékem na nespavost. Vyčistíte si hlavu, protáhnete tělo a po celém dni v kanceláři, kdy jste pracovali jen hlavou, se příjemně fyzicky unavíte. Takže jen co se zachumláte do peřin, rázem o sobě nebudete vědět.

Běh zlepšuje spánek

13. Hezký zadek

Někteří běžci (a zejména běžkyně) mají obavy z toho, že jim z běhu příliš naroste zadek. Buďme upřímní, běh opravdu způsobuje posílení svalů a posílené svaly nabývají na objemu. Není však potřeba se toho bát. Svalnatý zadeček, byť trochu větší, než na co jste zvyklí, je na pohled daleko hezčí než sice malý, ale neforemný. Zkuste to a uvidíte! :)

Psychické důvody

Běh není jen skvělým způsobem, jak zlepšit svou fyzickou kondici. Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu má blahodárné účinky i na naši mysl! Zjistěte, co všechno běhání přinese vaší duši.

14. Endorfiny - boj s depresí

Cítíte se občas pod psa, jste unavení a propadáte se do splínů? Zkuste běhat. Díky endorfinům, hormonům štěstí, které tělo během fyzické aktivity vyplavuje, běh prokazatelně zlepšuje náladu a nabíjí energií. Lékařské výzkumy dokonce ukazují, že běh může být efektivním pomocníkem při prevenci i léčbě mírnějších forem depresí. Tak proč to nezkusit?

15. Nemusíte soupeřit

Na rekreačním běhu je geniální, že jediný, na kom skutečně záleží, jste vy sami. Zatímco u kolektivních sportů na vás závisí úspěch celého týmu, v běhu se rozhodujete sami za sebe. Nesoupeříte, neženete se za výhrou a nemusíte se před nikým stydět, když si svůj obvyklý okruh pro tentokrát zkrátíte na polovinu. Jde totiž jen o vaši vlastní pohodu a potěšení z pohybu.

16. Čas sám pro sebe

Žijeme ve světě přehlceném sociální interakcí. Komunikujeme s lidmi v práci, doma, v baru, a když už jsme chvíli sami, hučí do nás rádio, televize či sociální sítě. Běh o samotě je naopak esencí soukromí. Je to chvíle jen pro vás. Nemusíte řešit problémy a požadavky druhých, máte čas utřídit si myšlenky, vyhodnotit vše, co jste za poslední dobu zažili, či co vás čeká. Věnovat každý den alespoň dvacet minut sami sobě znamená zajistit si daleko větší psychickou pohodu a jasnou mysl.

Běhat můžete kdykoliv

17. Meditace

Meditace nemusí nutně znamenat strnulý posed v krkolomné pozici. Meditace je především o ztišení mysli a koncentraci. Rytmický pohyb a pravidelný dech dovoluje myšlenkám zklidnit se a ukázněně proudit naším vědomím. Díky tomu můžete intenzivně vnímat své rozpoložení, fyzické i psychické, a pracovat s ním.

18. Sebedisciplína

Běh je mimo jiné výborným tréninkem sebedisciplíny. Jasně, že se vám nebude chtít vyrazit ven brzy ráno nebo pozdě večer. Přemluvit se k běhání v dešti, v zimě nebo naopak v horku je zdánlivě nadlidský úkol. Ovšem když se překonáte, ocení to nejen vaše tělo (které tím utužíte), ale především vaše sebevědomí. Posilujte svou vůli a uvidíte, že dokážete všechno, co si jen zamanete!

19. Fair play

Běh je fér. V podstatě se v něm nedá podvádět (pomineme-li doping na závodech), leda byste chtěli šidit sami sebe. Není potřeba ubírat si čas, zkracovat tajně trasu či faulovat ostatní běžce. Pokud běháte pro radost, je každý uběhnutý kilometr úspěch a každý neúspěch výzvou pro příště.

20. Probouzení kreativity

Jak už bylo řečeno, běh nám umožňuje ponořit se do vlastní hlavy a nerušeně v ní brouzdat myšlenkami. To v kombinaci se zvýšeným okysličením tkání v průběhu tréninku způsobuje, že náš mozek vykazuje vyšší kreativitu. Při běhu či bezprostředně po něm jsme tak často schopni vyřešit zapeklité problémy, které nás dlouho trápily, či vymyslet nějaké vlastní originální dílo.

Běhejte ráno i večer

21. Svoboda

Je úplně jedno, kdo jsme, jakou děláme práci či co od nás společnost očekává. Při běhu jsme svobodní. Můžeme běžet rychle či pomalu, blízko i daleko, doprava nebo doleva. Jsme jen a jen svým pánem a v této svobodě se navracíme až ke kořenům lidské existence. Běhejte s radostí a vášní, jako kdysi běhali naši předkové po nekonečných pláních a lesích. Běhejte a vnímejte jen své tělo a čistou hlavu, protože v tuto chvíli se celý vesmír točí kolem vás!

22. Běžci jsou lepší milenci

Podle studie jedné z amerických univerzit vykazují muži-běžci srovnatelnou sexuální výkonnost jako o 2-5 let mladší muži, kteří neběhají. Ve věku nad 50 let je u nich navíc zjištěno až o 30 % menší riziko impotence. Ženám, které se pravidelně věnují běhu, se zase o 2-5 let posouvá nástup menopauzy. Takže běh je vlastně takový elixír mládí!

23. Hojivá příroda

Pohyb v přírodě je prokazatelně balzámem na duši. Kombinace běhu, který je sám o sobě terapií (viz bod č. 14), s pobytem v přírodě, dokáže bezpečně zahnat všechny splíny, podzimní depky i zlomená srdce. Dívejte se kolem sebe, pozorujte, jak se během roku vaše okolí mění a jak má každá fáze přírodního cyklu něco do sebe. Brzy zjistíte, že ani listopadové plískanice vás do deprese nedostanou.

24. Drogou proti drogám

Běhání je droga. Když jednou zažijete ten dokonalý pocit absolutní volnosti, kdy vaše nohy běží samy, dech je klidný i po několika kilometrech a vy můžete běžet, jak dlouho chcete, už se běhání nebudete moci vzdát. Díky tomu začnete podvědomě inklinovat ke zdravějšímu životnímu stylu, nebudete se přejídat, půjdete dříve spát, abyste si ráno před prací mohli dát alespoň malý okruh… A čím silnější bude vaše závislost na běhání, tím méně budete potřebovat jiné drogy jako alkohol, cigarety a podobně. Běh totiž hravě strčí ostatní nezdravé návyky do kapsy!

Běh upevňuje stravovací návyky

25. Upevňuje stravovací návyky

Jak už víme, běh koriguje závislosti a utužuje pozitivní návyky. Častými nešvary ve stravování jsou pozdní večeře, noční nálety na lednici, vynechávání snídaně a nevyvážená strava plná masa a s nedostatkem ovoce a zeleniny. Jak nám v tomhle může pomoci běh? Třeba tak, že když si ráno zaběháte, dostanete pořádný hlad. Naopak, když jdete běhat během dne, brzy zjistíte, že není radno se před tím nadlábnout těžkým masitým a knedlíkatým obědem, protože se pak při tréninku sotva unesete. No a po večerním běhu budete tak příjemně unavení a protažení, že si raději půjdete brzy lehnout, než abyste si ten dobrý pocit z kvalitního výkonu zkazili pytlíkem brambůrek. A protože s každým takovým dnem se vaše návyky postupně mění a utužují, brzy zjistíte, že je pro vás zdravý životní styl úplně přirozený!

Nuže? Ještě pořád váháte?

Neváhejte! Vyzkoušejte si běh na vlastní kůži, hezky pozvolna, po troškách, bez zbytečného přepínání sil. Jak jste si mohli přečíst výše, běhání je sport, při němž jste svobodní a nezáleží na ničem jiném než na vaší spokojenosti a radosti z pohybu.

Běhejte tak, aby vám bylo příjemně, a teprve až si budete jistí v kramflecích, můžete postupně zkoušet překonávat své limity. Uvidíte sami, že tato fáze přijde překvapivě brzy!

Takže tři - dva - jedna...


  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075