Jak vyhrávat závody na rostlinné stravě aneb Běžec veganem

24. 08. 2018
Scott Jurek, jeden z nejznámějších ultra-maratonců a také nezvratný důkaz, že běh a veganství opravdu jdou dohromady. Ve své knize Jez a běhej, která se téměř okamžitě po vydání stala světovým best-sellerem, prozrazuje nejen dojemný příběh své běžecké kariéry, ale především to, jak hledal svou vlastní cestu k té správné sportovní výživě. Nechte se inspirovat.
Jak vyhrávat závody na rostlinné stravě aneb Běžec veganem

Veganství beru vážně. (Obvykle se slovu vegan vyhýbám, někteří lidé z něj totiž cítí jakousi nepřátelskou, povýšenou fanatičnost.) Vážně beru i sport. Nejsem ale ochotný jen z principu umřít hlady.

Scott Jurek je veganem už desítky let, během nichž naběhal tisíce kilometrů, vyhrál stovky závodů a zplodil dvě děti. To vše na rostlinné stravě.
Jeho cesta k ní však byla stejně dlouhá a plná nástrah, jako jeho první závod Western States, který málem nedoběhl.

Dlouhá cesta od steaku ke kapustě

Jurkova kniha je protkána veganskými recepty na výtečné hamburgery, sýrovou pizzu, tortilly i smoothies, které ho dokáží nakopnout uprostřed těch nejdrsnějších závodů. Než se k nim ale propracoval, byl zarytým masožravem

Cítil jsem, že potřebuju doplňovat bílkoviny a myslel si, že ta troška nezdravého jídla mi nemůže ublížit. Zbláznil jsem se do grilování a dělal si klobásy, steaky, buřty, kotlety, zkrátka jaký kus masa mi zrovna přišel pod ruku. (...) Také jsem se obával, že s rostlinnou stravou bych byl odsouzen jíst neustále samá nemastná neslaná jídla.

Burger

Poznáváte se? :) Žádný strach, i z takové startovací čáry se dá úspěšně doběhnout do veganského cíle. První krok je mít tu správnou motivaci.

Scott už v té době závodil. Dlouhé tratě ho naplňovaly, ale zároveň ničily. Trénoval denně v kopcích, v horku i ve sněhu, a přece stále nevyhrával.

Očividně bylo třeba běžet ještě rychleji. Ale já už do toho více sil dát nemohl. Tak v čem spočíval ten trik?

Jurek došel k zásadnímu prozření ve chvíli, kdy coby fyzioterapeut stážista pozoroval jednoho ze svých starých a nemocných pacientů:

Vyšplhal se na postel a pohlédl na tác s přichystaným obědem: "steak" z mletého masa utopený v jakési hnědé lepivé břečce, podávaný s bramborovou kaší a jedovatě zeleným konzervovaným hráškem. Z jeho výrazu bylo znát, že zrovna tak mu mohli naservírovat kamení.

A tehdy mu to došlo:

„Co jíme, představuje otázku života a smrti. Jídlo nás dělá tím, kým jsme.“

Čím zdravěji jsem jedl, tím silnější a rychlejší jsem byl. Opravdu to byla náhoda, že nemocné lidi krmili něčím, co jste jen stěží mohli nazývat jídlem? Jestli vyvážená strava mohla někoho učinit rychlejším, mohla ho naopak špatná strava připravit o zdraví?

Po tomto zážitku se Scott začal nad jídlem skutečně zamýšlet. Zjistil, že skoro 10 % Američanů dnes trpí cukrovkou a že cukrovkou druhého typu trpí čím dál více dětí, u kterých se tato forma dříve téměř neobjevovala. Také zmiňuje, že u tří nejčastějších příčin smrti v USA, což jsou kardiovaskulárních onemocnění, mrtvice a rakovina, byla prokázána souvislost s obvyklou západní stravou s vysokým podílem živočišných produktů, rafinovaných cukrů a průmyslově zpracovaných potravin.

Jurek hltal hromady knih o výživě a jejím vlivu na zdraví i sportovní výkon a každý nový nápad či informaci empiricky testoval sám na sobě. Byl rozhodnutý vytřískat z výživy maximum pro svou kariéru ultra-maratonce.

Zbavit se zpracovaného jídla a rafinovaných cukrů nebylo tak těžké. (...) S masem a mléčnými výrobky to už bylo horší.

Scott se chtěl živočišným produktům vyhnout kvůli zátěži pro ledviny, možnému nedostatku vápníku, zvýšenému riziku rakoviny prostaty, mrtvice nebo srdečních chorob, ale také kvůli chemikáliím a hormonům, které se v potravinářství užívají. Byl si také vědom ekologických důsledků chodu dobytka. Problém však spočíval v tom, jak dodávat tělu dostatek živin a energie pro běh a závodění.

Každé jídlo skládat z rostlinných zdrojů bílkovin, jako jsou luštěniny a obilniny - na to donedávna přísahala většina vegetariánů -, mi připadalo příliš pracné. (...) Dověděl jsem se však, že naše tělo průběžně vytváří zásobu aminokyselin ze všeho, co během dne sníme. Není tedy nutné propočítávat každé jídlo. Dokud budu jíst vyváženou stravu s adekvátní kalorickou hodnotou, nedostatek bílkovin nehrozí.

Opravdu to jde bez masa?

Dokonce i konzervativní Americká dietetická asociace, největší organizace výživových specialistů na světě, zaujala celkem jednoznačné stanovisko: Správně rozvržená vegetariánská strava (včetně veganské) je zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná při prevenci i léčbě různých onemocnění. Je vhodná pro všechna životní období včetně těhotenství, kojení, dětství i dospívání. A také pro sportovce.

To Jurka povzbudilo a potvrdilo, že jde správnou cestou. Když se v roce 1998 Scott s manželkou přestěhovali do Deadwoodu, obklopilo je prostředí, které jejich nově osvojenému (v té době ještě) vegetariánství a uvědomělému životu příliš nefandil. Spíše naopak:

Najít v obchodě něco v bio kvalitě nebo něco celozrnného, třeba ječmen? Na to můžete v Deadwoodu rovnou zapomenout.

Jurek se ale nenechal odradit a o to více se zatvrdil:

Takže jsem nakupoval na týden dopředu (...) a založil si zahrádku. Můj soused (...) mi tvrdil, že v těch kamenitých kopcích nevypěstuju ani plevel, ale dokázal jsem mu opak. Měli jsme dýně, fazole, rajčata a papriky.

Toliko k odhodlání. :)

K mému potěšení (a překvapení, uznávám), mi to, že jsem některé věci přestal jíst, ve skutečnosti umožnilo rozšířit okruh konzumovaných potravin a odhalilo dosud neznámá jídla překvapivé chuti. Do svého jídelníčku jsem zařadil čerstvé ovoce a zeleninu, fazole, ořechy, semínka, celozrnné obilniny a sójové výrobky jako miso, tofu a tempeh.

Veganská strava je velmi pestrá

Dostatečný příjem bílkovin

Jurkovy tipy na jídlo?

Snídaně:

  • koktejl s trochou ořechů a rostlinným proteinovým práškem (z hnědé rýže, konopí, hrachu nebo fermentované sójové bílkoviny)
  • obiloviny - např. toust z naklíčeného celozrnného obilí s ořechovým máslem, naklíčené cereálie nebo kaše

Oběd:

  • velký salát ze syrové zeleniny
  • sójový výrobek - tempeh, tofu nebo edamame
  • velká porce cizrnového hummusu
  • vařená obilnina či quinoa

Svačina:

  • proteinová tyčinka
  • směs sušeného ovoce a ořechů 
  • veganský dezert na bázi ořechů nebo sóji

Večeře:

  • fazole s celozrnnými obilninami nebo celozrnné těstoviny
  • pokud jste neměli sóju k obědu, dejte si ji k večeři

Hlavní je vyvážený poměr živin

Jurkův tip pro získávání bílkovin ze zdravých zdrojů:

Vybírám si raději tradiční, základní potraviny než složitě zpracované náhražky masa. Vyhledávám výrobky, které byly naklíčené, namočené ve vodě nebo fermentované, čímž se v buněčných stěnách rozkládá nestravitelná celulóza. Ze sójových výrobků mám nejraději tempeh, miso a tofu z naklíčené sóji, které jsou lépe stravitelné než izolované sójové bílkoviny a obsahují méně fytoestrogenu (přirozeně se vskytující látky, kterou někteří lidé podezírají - přestože je medicínsky dokázaný opak -, že může u lidí napodobovat účinky estrogenu). Jím chléb a tortilly z naklíčeného obilí a doma často před vařením namáčím celozrnné obilniny a fazole.

Scott ve výsledku zjistil, že na veganském způsobu stravování pro něj není nejtěžší přijímat dostatek bílkovin, ale pohlídat si, aby při svém zvýšeném výdeji denně zkonzumoval dostatek kalorií.

Snažím se zařarovat do jídelníčku dostatek vysoce kalorických potravin - ořechy a ořechová másla, semínka, avokádo, škrobnatou zeleninu, kokosové mléko a různé oleje - olivový, kokosový, lněný či sezamový. Když při veganství ze svého jídelníčku tolik potravin vyřadíte, měli byste si dát pozor, abyste jako náhradu začali jíst dost jiných.

„Začal jsem o zdravém stravování uvažovat jako o dobré a zároveň levné formě zdravotního pojištění.“

Existuje mnoho cest, jak žít skromně, a já o tom vím víc než kdo jiný. Ale nehodlal jsem škudlit na jídle - živinách a lécích, které dodávám tělu. Vezmu-li v úvahu, že jsem měl víc energie a oplýval jsem zdravím víc než kdy jindy, byla to jednoznačně výhodná investice.

Při závodech zůstával Jurek u osvědčených stálic - banánů, brambor, energetických gelů - a přidal k nim rýžová burrita a rolky s hummusem. Melouny a pomeranče, které se často nabízejí na občerstvovacích stanicích, ho nechávaly chladným, protože zjistil, že mu kyselé nedělá dobře na žaludek. Na nezdravé věci - bonbony, gumové medvídky, chipsy a sušenky - se už ani nepodíval.

Čím lépe jsem jedl, tím lépe jsem se cítil. A čím lépe jsem se cítil, tím víc jsem jedl.

Scott se úplně oprostil od neřestí, jako jsou sušenky, koláče nebo sýrová pizza. Záhy zjistil, že toho může sníst víc, lépe si jídlo vychutnat a přitom být štíhlejší než kdy předtím.

Jako by mi zvýrazněly lícní kosti a zostřily se rysy tváře. Naskočily mi svaly, o kterých jsem ani nevěděl, že je mám. Víc jsem jedl, hubnul jsem a zároveň nabíral svaly, to všechno na rostlinné stravě. Doba potřebná k regeneraci mezi tréninky a závody se ještě zkrátila. Dokonce ani po padesátimílových závodech mě nebolely nohy. Každý den jsem se probouzel víc a víc nabitý energií.

Ráno jsem si obvykle dal krátký běh, pak jsem osm až deset hodin pracoval a večer běžel dalších 15 až 30 kilometrů.

Mohl jsem běhat chytřeji. Mohl jsem jíst chytřeji, žít chytřeji. Věděl jsem, že můžu pokračovat, i když se všichni ostatní dávno zastaví. Věděl jsem, že mám dobré nohy i plíce. Už jsem nebyl jen běžec, byl jsem závodník. Uvědomělý závodník. Kolik závodů by se s mým nově objeveným tajemstvím dalo vyhrát? Předsevzal jsem si, že to zjistím.

Scotta Jurka běžce můžete sledovat na instagramu @scottjurek, Scotta Jurka manžela a otce zase na @jureksontherun.

Příspěvek sdílený Jenny Jurek (@jureksontherun),

Scott na vás zapůsobil, ale říkáte si, že jedna vlaštovka jaro nedělá, že?

Tady jsou příklady dalších vlaštovek, tedy vrcholových sportovců veganů, kteří svých skvělých výsledků dosahují poháněni výhradně rostlinnou stravou:

  • Mike Tyson - boxer
  • Venus Williams - tenistka
  • Jermain Defoe - fotbalista
  • David Haye - boxer
  • Barny du Plessis - bodybuilder
  • Hannah Teter - snowboardistka
  • Kendrick Yahcob Farris - vzpěrač
  • Tia Blanco - surfařka
  • Meagan Duhamel - krasobruslařka
  • Timothy Shieff - freerunner
  • Jack Lindquist -  cyklista
  • Abel "Killa" Trujillo -  MMA zápasník
  • Murray Rose - plavec 

Z českých třeba:

  • Martina Navrátilová - tenistka
  • Miroslav Tyrš - zakladatel Sokola
  • Kateřina Balcarová - ultra-maratonkyně
  • Jaroslav Kocourek - ultra-maratonec
  • Barbora Kožnarová - sky running běžkyně

a spousta dalších.

A co vy? Holdujete veganství nebo nedáte dopustit na pořádnou flákotu? Kdo ví, třeba se právě v jídle ukrývá tajemství vašich budoucích sportovních úspěchů. Za zkoušku to rozhodně stojí! :)


Trhák týdne
-70 %
Mizuno Wave Mirage 2
Unisex halová obuv Mizuno Wave Mirage 2
1 122 Kč 3 740 Kč
už jen 3 ks za tuto cenu
Akce zmizí za
4:14:54:11

Co říkají naši zákazníci?

Další uživatelské recenze »
Ověřený zákazník Přidáno: 6. listopadu 2018
100 %
Doporučuje obchod
  • super výběr a opravdoví odborníci, kteří poradí s výběrem zboží
Ověřený zákazník Přidáno: 24. října 2018
100 %
Doporučuje obchod

funguje jak má.

  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075

  • Visa
  • Master Card
  • Maestro
  • Gopay
  • Twisto
  • Sphere Card
 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.