info@sanasport.cz Odpovíme do 24 hodin

Jsme tu už 14 let. Jak jsme začínali a kam směřujeme?

18. 07. 2023
Před 14 lety založili Zbyněk s Michalem Sanasport. Jak k tomu dospěli, s čím se museli potýkat a jak vidí budoucnost obchodu nadále? Připravili jsme si na ně několik otázek, na které nezávisle na sobě odpovídali. Mají stále stejný přístup?
Jsme tu už 14 let. Jak jsme začínali a kam směřujeme?

Slavíme 14. Sansportiny! Za tu dobu jsme si společně prošli pestrou škálou situací. Některé byly příjemné, na některé bychom naopak nejraději zapomněli. I když ne, nezapomněli, protože chybami se člověk učí a nás naučily hodně.

V průběhu letošních Sanasportin vás budeme v sérii článků informovat o začátcích, průběhu i o budoucnosti našeho směřování.

Dnešní rozhovor ukazuje, jak se na vznik, fungování a budoucnost Sanasportu dívají majitelé a jednatelé firmy Zbyněk Muzikář a Michal Švirga. Vyzpovídali jsme každého zvlášť, abyste si mohli jejich odpovědi porovnat, a lépe tak porozumět celé filozofii Sanasportu.

1. Jak jste se poznali a jak jste přišli na myšlenku založit Sanasport?

Zbyněk: Poznali jsme se s Michalem v polovině devadesátých let v době, kdy jsme oba chodili na střední školu. Ze začátku jsme spolu „jen“ kamarádili a až později, když jsme si sdělovali postřehy z našich tehdejších zaměstnání, jsme přišli na to, že bychom společně chtěli začít nějaký business. Já jsem tehdy pracoval ve firmě svého otce, který měl na Jižní Moravě síť maloobchodních prodejen s obuví a věděl jsem, že zákazníci nemají kde nakupovat kvalitní sportovní obuv, která je určena přímo pro jejich sport.

Michal: Poznali jsme se v 1993 na střední, Zbyněk ekonomka, já průmka. Sanasport, respektive založení sportovního obchodu, byla dlouhá cesta. Jednu dobu jsme chtěli být vinaři, to se nám moc líbilo. Možná více ta představa pití vína, než představa práce ve vinici, dále kavárna či bar, bylo to takové příjemné období snění. Tvrdý start byl začátek podnikání, kdy jsme do něj šli oba ze zaměstnaneckého stavu a naráz začali podnikat. Každý den 16 hodin nonstop několik let. Nejprve jsme dováželi mramor a žulu ze světa – Egypt, Syrie, Čína a k tomu vznikl nápad, že si uděláme e-shop s obuví Asics. Byl rok 2008 a slovo e-shop bylo skoro sprosté. To byl náš úplný začátek.  

2. Sanasport slaví 14 let. Jaký byl jeho vznik a co jste museli překonávat?

Z: Nejprve jsme začali z celého světa dovážet přírodní kámen, žulu a mramor. V delších mezičasech od objednávek po doručení materiálu jsme hledali něco, čím bychom tato období naplnili. Protože jsem měl dobrou zkušenost s prodejem obuvi značky Asics, dohodli jsme se na spolupráci přímo s jejich evropskou centrálou v Salzburgu, vybrali jsme peníze z našich stavebních spoření a udělali první objednávku nejlepších běžeckých a halových modelů této japonské značky. Zboží jsme začali prodávat v malém e-shopu.
V prvních týdnech jsme většinu zboží rychle vyprodali a začali jsme se poohlížet po nějaké výdejně. Shodou okolností se uvolnil malý prostor v centru Brna v domě, kde jsme bydleli. Výdejna se po několika měsících změnila v prodejnu s diagnostikou došlapu a nabídkou dalších prémiových modelů od značek Mizuno, Inov-8 a adidas.

M: Dříve než sanasport vnikl mono brand obchod asics.as (as je zkratka pro Americká Samoa). Byla ta pionýrská doba e-shopu, názvů a domén. My si říkali, že Asics je ta nejlepší značka a našli jsme volnou doménu .as. Byl to vlastně malý sportovní obchod, který vznikl k malému eshopu. Sídlil na Kopečné v Brně. Ještě dnes, když si na něj vzpomenu, tak mi přebíhá mráz po zádech. Tehdy přišel kamarád Čenda (poté budoucí dlouholetý kolega) a začala nám druhá šichta. Tam někde s myšlenkou multibrand obchodu vznikl Sanasport.

fotoSanasportiny

3. Proč Sanasport? Jaký je význam názvu a jak se propojuje s vizí společnosti?

Z: Sana v latině znamená „zdraví“. Názvem firmy jsme chtěli vyjádřit náš přístup k nabízenému sortimentu a službám poskytovaným zákazníkovi.
Každý prodej jsme začínali nabídkou diagnostiky došlapu a poradenstvím, jakou obuv by přesně ke svým sportovním nárokům měl klient používat. Už v počátcích jsme chtěli, aby si zákazník zakoupil přesně takové vybavení, které potřebuje. Aby každý maximálně využil potenciál produktů a mohl zdravě sportovat.

M: Od začátku, co jsme díky Zbyňkovým obuvnickým a podiatrickým znalostem a kontaktům začali prodávat boty, jsme věděli, že to nemůže být jen a pouze prodej. Díky tomu čase vniklo NAŠE DPP – diagnostika, poradenství, prodej. A z toho byl vlastně již jen krok k Sanasportu, kdy sana v latině znamená zdraví. Takže jsme chtěli, aby všichni naši zákazníci byli díky dobré diagnostice a správnému výběru obutí zdraví na těle i na duchu. Proto Sanasport.

4. Co dělá Sanasport výjimečným, jaké jsou jeho hodnoty a DNA?

Z: Věříme, že v první řadě je Sanasport výjimečný lidmi, kteří v něm pracují. Často to jsou lidé, kteří sport milují, provází je celým jejich životem. Umíme tak lépe porozumět požadavkům našich zákazníků.

M: Respekt a úcta jeden k druhému. Je jedno, jestli jsi skladník, grafik, prodejce či uklízeč, jsme stejní. A to pro mě naprosto nejdůležitější jsou lidé, kteří jsou v Sanasportu - někteří již více než 10 let. Pro některé je to i tak první zaměstnání a stále jsou nadšení sanasporťáci.

5. Jaký vztah má sport, zdraví a filozofie Sanasportu? Jaké hlavní principy pomáhají vytvářet komunitu lidí, kteří sportují srdcem?

Z: Sport má přímou spojitost s tělesným i duševním zdravím. Sanasport chce přinášet zákazníkům přesně to vybavení, které jim tento zdravý pohyb dokáže poskytnout.

M: Jak už jsem dnes odpověděl, zdravý sport je filosofie sanasportu. 

6. Co Tě na téhle práci nejvíc baví?

Z: Mě osobně nejvíc baví práce s lidmi. Ať už je to přímá komunikace se zákazníkem či spolupráce s dodavateli nebo kolegy v kancelářích a prodejnách, všude hledám možnost k vytváření prostoru nejen pro obchod, ale také pro uplatňování pracovních a osobních principů a naplňování vizí a cílů, které nás všechny dělají svobodnější.

M: Ostatní asi řeknou, že je pro ně v Sanasportu nejlepší to, že můžou dostávat/kupovat/testovat skvělé boty a vybavení, já ale úplně ne. Já totiž nejsem běžec. Ano, je to tak, nejsem a vlastně jsem nikdy pořádným nebyl. Mám rád kolo, lyže a batoh na zádech. Přesto miluji svou práci, která mě ohromně baví, stejně jako celý Sanasport. Mám to jako své třetí dítě. Jen někdy nevím, jestli jsou mu 3 roky nebo právě dospěl :)  

fotoSanasportiny

7. Máš nějakou osobní šťastnou vzpomínku nebo příběh, který ukazuje sílu sportu a jeho vliv na Tvou vlastní životní cestu?

Z: Sport mě provází celý život, i když jsem ho nikdy nedělal vrcholově. Nejvíc mi pomáhal a stále pomáhá překonávat období, která jsou náročná jak pracovně, tak emocionálně. Vyběhnout do blízké obory s manželkou nebo se psem případně si zaplavat v řece Svratce mi přináší klid a uvolnění po celý rok.

M: Nešlo tak přesně o sport, jako spíš víru v sama sebe a možnosti překonat vlastně úplně vše. Uviděl jsem to u svého syna Bertíka, když jsme spolu letos dělali dřevo. Byla to práce na 4 nebo 5 víkendů, bylo toho moc, už z toho byla celá rodina unavená, že je furt honím na dřevo. Hlavně ten malý (vlastně velký). A tak, když jsme zase jeden večer spolu sekali ty obří špalky, tak mi říká, tento špalek rozseknu sám, tati. Špalek měl 60 cm na šířku a 75 cm na výšku. Štípali jsme je pantokem a 2 klíny, pantok měl 10 kg. A Bertík má 38 kg. Začal to štípat, bylo to nekonečně, trvalo to asi 20 min, stále a stále do toho klínu bušil. Já mu x krát nabídl pomoc, a on vždy řekl: „Ne ne. To musím udělat sám.“ A on to udělal. Pořád máme před očima ten poslední pokus, jak mu špalek pukl a šel od sebe. Ve stejnou chvíli šel na zem i Bertík, totálně vyčerpaný. Trvalo to možná 10 min, než se dokázal zvednout. Ten den už nic jiného nerozsekal, ale byl šťastný a pro mě byl ten největší hrdina. A hrdina byl i sám pro sebe.

Ukazuje to to zásadní, nevzdát se, ani když je předem skoro jasné, že nemůžeš vyhrát. Nevzdát se nikdy.

8. Máš i nějakou vzpomínku, kdy Tobě nebo někomu ve Tvém okolí sport pomohl v těžkých životních situacích?

Z: Můj táta měl podstoupit operaci srdce. Vždycky měl ke sportu blízko, jezdil na koni, běhá, otužuje se, cvičí jógu, dělá historický šerm. Všechna tato aktivita mu umožnila dostat se do takové formy, že nakonec operace nebyla nutná.

M: Vždy je fajn po stresu v práci ze sebe vše vyběhat, vychodit, nebo vybít jiným pohybem. Nicméně teď máme blízkou známou, naši kamarádku Lenku, po velké operaci pohybového ústrojí a denně slyšíme nadšení všech zdravotníků, jak samotná regenerace po zákroku krásně plyne, když je tělo svalnaté a trénované. Sportovat se prostě vyplatí každému.

9. Jaký je aktuální stav Sanasportu a jak vidíš jeho budoucnost?

Z: Aktuálně čelíme celé řadě výzev, které současná doba přináší. V minulosti jsme učinili několik chybných rozhodnutí, jejichž důsledky nyní ovlivňují současný chod firmy. Reagujeme na to tak, že se více soustředíme na základy, na kterých Sanasport stál a stojí. V prodejně organizujeme sérii zajímavých eventů, s prodejním stánkem se účastníme běžeckých závodů, zjednodušili jsme nákupní možnosti pro sportovní kluby, soustředíme se na stálé vylepšování služeb tak, aby zákazníci obdrželi objednávku pohodlněji, rychleji a třeba i lépe zabalenou.

Snažíme se být blíže našim zákazníkům. Interně jsme to nazvali „Návrat ke kořenům“.

M: Aktuální stav a vlastně naše narozeniny jsou velmi těžké, vlastně nejtěžší za celou historii. Minulý rok byl prodejně značně problematický, měli jsme velké předpoklady, ale bohužel situace na trhu a ve společnosti se ukázala jiná, než jsme doufali..takže posledních 6 měsíců je pro mě/nás pracovně i lidsky velmi náročných, vyčerpávajících a vedlo nás to k mnoha změnám, kterými jsme museli projít či právě procházíme. Došlo k uzavření provozů, snižování týmů, sestěhovávání oddělení za účelem efektivnějšího a méně nákladného fungování. Naštěstí se nám podařilo a daří mluvit se všemi partnery, kteří nás podporují, a bez kterých by dnes již Sanasport nemohl být vůbec Sanasportem. Ještě nám to bude pár měsíců trvat, ale věřím, že konec roku se již povede. Takže na budoucnost se těším. Na budoucnost spojenou se Sanasportem :)

fotoSanasportiny

10. Co pro Tobe znamená slogan Sanasportu „Sportuj srdcem“?

Z: To je a bude naše velké téma. Srdce vnímáme jako symbol zdraví a spojujeme ho se sportem, kterému Sanasport přináší to nejkvalitnější sportovní vybavení na trhu.

M: Sportuj nejenom na výkon, ale hlavně pro zdraví, sportuj srdcem. Nejsme tady jen pro elitní závodníky s vybroušenou technikou a skvělou tepovkou. Jsme tu pro všechny, pro studenty, kteří někde četli, že běhání je cool, pro mámy na mateřské, které si říkají, jestli se doma svým mužům stále líbí nebo pro šedivé čtyřicátníky, kteří sedí stále v kanclu, mají málo pohybu a katastrofální fyzičku. Prostě pro nás. Prostě pro vás. Pro všechny. 

11. Máš nějakou speciální zprávu nebo vzkaz pro zákazníky, kteří vás podporují a nakupují u Sanasportu již 14 let?

Z: Chtěli bychom poděkovat všem. Jak stálým zákazníkům, tak těm, kteří u nás nakoupili poprvé nebo o prvním nákupu zatím jen uvažují. Nejen dnes jsme za každou objednávku velmi rádi.
Věřím, že u nás zákazníci budou i nadále spokojení, a již nyní mohu slíbit mnohá příjemná překvapení. Plánů máme spoustu.

M: Jak jsem řekl a přiznal, procházíme těžkou dobou, a proto vás prosím, pokud chcete udělat někomu radost, udělejte ji se Sanasportem. Uděláte radost nejenom sobě, svým blízkým, ale i nám. Sanasport nyní vaši pomoct potřebuje a já vám za ni předem moc děkuji.  

I my děkujeme Michalovi a Zbyňkovi za vysvětlení a upřímná slova. Těšíme se spolu s nimi na další roky plné zdravého sportování!

Skrze 14. Sansaportiny se vracíme zpět k našim kořenům. Ceny jsme snížili na minimum a v našem skladu je vám tak k dispozici několik tisíc produktů, které jinde výhodněji neseženete. Zůstaňte tu s námi ještě chvíli a prohlédněte si, co by se vám hodilo. Vám to udělá radost a nám místo pro nové podzimní kolekce.


DO E-SHOPU




Cenová
bomba
Akce zmizí za
3:03:18:20
Sensor Cyklo Stars dámský dres kr.rukáv fialová
-59 % Triko na kolo Sensor Cyklo Stars
639 Kč 1 550 Kč
už jen 7 ks za tuto cenu

  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 534 534 465

  • Visa
  • Master Card
  • Maestro
  • Gopay
  • Twisto