Orientační běh – zimní dřina

07. 02. 2014
Už v mém úvodním článku o orientačním běhu jste se dozvěděli, že špičkový orientační běžec musí být rychlý na asfaltu, po cestách i v drsném terénu. Dnes se budu věnovat tomu, co pro potřebnou formu musí udělat v přípravném období, tedy v zimě.
Orientační běh – zimní dřina

Už v mém úvodním článku o orientačním běhu jste se dozvěděli, že špičkový orientační běžec musí být rychlý na asfaltu, lesních cestách cestách i v opravdu drsném terénu. Dnes se budu věnovat tomu, co pro potřebnou formu musí udělat v přípravném období, tedy v zimě.

Sezóna od podzimu do podzimu

Sezóna orientačních běžců začíná na začátku listopadu, kdy se po skončení závodní sezóny následovaném několikatýdenním volnem všichni vrhají do tréninku s chutí lyžařů na prvním sněhu. Pravá zimní dřina u většiny končí ke konci března, kdy se začíná jezdit na mapová soustředění - což je úplně stejná dřina, akorát nás to baví ještě víc. No, a když na začátku května začínají celostátní závody, tak už je to vlastně za odměnu.

Vrchol sezony v podobě mezinárodních závodů přichází v červenci, kdy se koná mistrovství světa a juniorské mistrovství světa. Po společensky náročných vícedenních prázdninových závodech v září přichází podzimní část domácí sezony s vrcholem v podobě MČR na klasické trati. Sezona končí na přelomu září a října a přichází několikatýdenní zasloužené volno.

Zimní trénink

Ale teď zpět do dlouhých zimních večerů, kdy je spousta času vymyslet si systém tréninku na zimu. Od sovětského stylu požírání obrovských tréninkových dávek v nižších intenzitách se v současnosti ustupuje a je kladen důraz na to, aby byly tréninky smysluplně poskládány a směrem k závodní sezoně se kontinuálně vyvíjely. Ideální tréninkový týden tak může vypadat například takto:

Pokud zrovna nepřijde zima, které se sníh vyhýbá jako orienťáci polobotkám, můžete týdenní stereotyp oživit přidáním tréninků na běžkách. Reprezentace má navíc od prosince do února každý měsíc jeden prodloužený víkend vyhrazený na tréninkové a teambuildingové minisoustředění, které vám plán také trochu rozhází.

Do teplých krajin

Pokud Vám začne lézt zima na mozek, můžete si, stejně jako většina elitních orienťáků, odjet prohřát zmrzlé kosti do teplých krajin. Pro orientační běžce jsou zeměmi pro objemové soustředění zaslíbenými například Portugalsko, Španělsko, Turecko či jih Itálie. V průběhu února jezdí na taková soustředění většina skandinávských klubů - a pokud jste v orienťáku dobří a do skandinávského klubu se dostanete, můžete soustředění absolvovat společně s nimi.

Přípravné období je také ideální na návyk správné regenerace a pravidelného posilování proti svalovým disbalancím. Díky tomu můžete po poctivé zimní dřině vlétnout bez obav do závodní sezóny a užít si ji na maximum.

Autor: Jan Petržela


Co říkají naši zákazníci?

Další uživatelské recenze »
Ověřený zákazník Přidáno: 6. září 2017
100 %
Doporučuje obchod
  • Cena
  • Sortiment
rossi Přidáno: 31. srpna 2017
90 %
Doporučuje obchod

ok

  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.