info@sanasport.cz Odpovíme do 24 hodin

Ultraběžec ultraběžcům, aneb 7 Titusových rad pro doběhnutí

28. 03. 2022
Ultra je jako život. Sto lidí, sto chutí! Proto neexistuje jediný správný návod, jak na něj. Pokusím se vám však nastínit mých top sedm rad, jak se na něj připravit co nejlépe.
Ultraběžec ultraběžcům, aneb 7 Titusových rad pro doběhnutí

Většinou se vám v podobných článcích jako první nabízí rady typu: přihlásit se na závod, začít trénovat apod. To je však samozřejmost. Rád bych to uchopil trochu z jiné strany a než se hned vrhnout na fyzickou přípravu, pojďme to vzít pěkně shora.

1. Umět být sám (se) sebou ve své vlastní hlavě

Je připravena? Nikdo vás nepřipraví na hodiny strávené o samotě v tréninku a dalších x hodin strávených o samotě během závodu. Ne, není to horor, je to realita, se kterou musíme počítat a náležitě se na ni připravit.

Neznamená to, že byste nutně museli přijít o všechny tréninkové parťáky (i když u mě tomu tak ve skutečnosti vlastně bylo), ale co se v tréninku naučíte, na závodě jako když najdete. A věřte mi, že ne vždy budete mít v závodě s kým prohodit pár slov, a tak jedinou volbou budete vy sami! Aby to nevypadalo, že vás hned ze začátku jen straším, mám pro vás jeden tip: Hudba!

Hudba pro mě k běhu neodmyslitelně patří a nedokážu si ho bez ní představit. Věřte, že nabitý telefon – nejen energií ale i vaši oblíbenou hudbou, dokáže na pár hodin určitě zabavit!


vybavení

2. Vyzkoušejte si úplně vše

Vyzkoušejte i to, co se vám bude zdát naprosto banální! Obutí je základ. Asi nikoho nepřekvapí, že běžet např. 100 mílový závod v nových botách není to nejchytřejší rozhodnutí. Mně se toto poštěstilo hned několikrát, ale moje poprvé na této vzdálenosti a v nových botách si budu pamatovat navždy. Každopádně vám to nedoporučuji!

Zároveň myslete i na vše ostatní z vaší výbavy a nepodceňte jediný detail! Triko, šortky (spodní prádlo, pokud jej nosíte), ponožky i cokoli dalšího, co přijde do styku s vaším tělem. Čepice, brýle, rukavice, běžecká vesta, ale třeba i taková čelovka, či navigace. Věřte, že po tmě a ztraceni někde uprostřed ničeho, budou právě tyhle dvě udělátka vašimi nejlepšími přáteli!

Prostě vše mějte řádně otestováno. I sebemenší odřenina dokáže z jinak pohodového několikahodinového pobíhání udělat velmi nepříjemnou záležitost! Myslete i na prevenci a případné ošetření. Pár náplastí a troška vašeho osvědčeného mazání by při ultra rozhodně neměla chybět v běžecké vestě! Já mám s sebou při závodech vždy obojí!


občerstvení

3. Jezte! Pijte! Neexperimentujte!

Stejně jako v normálním životě, musíte i při běhu jíst. Teď nemyslím přímo za běhu, klidně si na to zastavte nebo počkejte na občerstvovačku, ale pravidelně jezte! Jak prosté, že? Né vždy tomu tak ale je a často se na stravu zapomíná.

Chápu to, člověk se zahledí do krajiny a hodiny a kilometry utíkají. Dehydratace a hlaďák určitě nejsou ta správná dvojka, kterou si přejete během dlouhé cesty potkat. Doplňovat tekutiny je třeba i v zimě a jíst zase tehdy, i když hlad zrovna nemáte.

Doporučuji si předem zase vše vyzkoušet, ať vás pak nepřekvapí třeba žaludeční problémy z nevhodně zvolené stravy, nebo ať nezjistíte, že vám to prostě nechutná a na dlouhé kilometry před další občerstvovačkou nemáte co jíst.


4. Buďte v pohybu!

Asi vás nepřekvapí, že na běh nejlépe natrénujete během. Né vždy je na něj čas, ale neztrácejte hlavu.

Pohyb jako pohyb. Sám o tom něco vím, jelikož mě pohyb živí a na nohách trávím většinu dne. A i když třeba neběhám, už jen celodenní fungování na nohách – třeba v práci (u mě převážně na tanečním parketě) dá vašim nohám přivyknout na dlouhotrvající pohyb. A stejně je tomu právě při vašem plánovaném ultra dobrodružství.


příprava

5. Před závodem si vše včas a řádně nachystejte

Den D se blíží! S ním i odjezd a spousta věcí okolo. Chystání „kupičky“ den před odjezdem je u mě (a věřím, že u většiny běžců) taková ta klasika. Nejen pro IG a FB profil, ale hlavně pro kontrolu.

Začínám klasicky oblečením – pochopitelně tím vyzkoušeným, a hlavně adekvátním k počasí, které mě má na závodě čekat. Více párů obuvi taktéž není na škodu. Nabít veškerou elektroniku, nachystat jídlo a doplňky stravy. Nezapomenout softflasky na pití. Já mám s sebou také vždy brýle.

Doporučuji nezapomenout si přečíst obsah povinné výbavy na plánovaném závodě a vše několikrát překontrolovat! Nejednou jsem odjel právě třeba bez softflasků nebo vlastního pohárku na pití.

Povinnou výbavu rozhodně nepodceňujte. Nejen, že má pořadatel právo na to vám ji kdykoli zkontrolovat, ale můžete se dostat do situace, kdy se vám absence trička kvůli ušetření pár gramů, může opravdu vymstít.


výbava

6. Spoléhejte se sami na sebe!

Jasně, určitě mi dáte za pravdu, že cestovat na závody s partou přátel je vlastně už tak výhra a vždycky pořádná zábava. O tom žádná! Ale i tak mějte vlastní hlavu.

Jestliže máte třeba nějaké své vlastní předzávodní rituály, nenechte se od nich odradit. Každý trávíme předzávodní čas podle svého. Někdo si dá pár hodin před závodem guláš se sedmi, jiný něco lehčího, aby se ze startu vůbec hnul. Neměňte to! 

Na zahraničních destinacích vás také jistě lákají přírodní scenérie, které na vás všude okolo číhají. Nenechte se však v den závodu zviklat na několikahodinovou túru, která vás odrovná už před startem. Věřte, že přírody si během závodu užijte až až. Nebo vyrazíte na výlet až po něm – za odměnu.


odpočinek

7. Odpočivejte!

Moje nejoblíbenější činnost. Věřte nebo ne, ale i přes moje (občas trochu šílené) běžecké výzvy a vzdálenosti, mám nejraději nicnedělání.
Nezapomínejte tedy na řádnou regeneraci, a to nejen po každém tréninku, ale především před závodem. Nabíhání kilometrů do poslední chvíle před závodem nemusí být vždy tou nejlepší volbou.

V týdnu před závodem nepodceňujte spánek. Zvolněte, spěte, odpočívejte. Já konkrétně si vždy beru volno od svých pracovních povinností už na den odjezdu, abych se pořádně vyspal a nemusel celé pracovní dopoledne myslet na tu spoustu věcí, které před odjezdem ještě musím stihnout. Zkuste to taky.


DOPLŇTE SVOU BĚŽECKOU VÝBAVU