Když slunce spí a běžci vylézají z nor

22. 01. 2017
Zima umí být malebná. Ovšem její nevýhodou je, že prakticky veškerý svůj volný čas trávíme po tmě. A protože lidský mozek vnímá tmu jako noc, jsme přes zimu pasivnější, víc spíme a méně se hýbeme. Pojďme to od nového roku změnit. Naučme se běhat v noci.
Když slunce spí a běžci vylézají z nor

Samozřejmě to neplatí pouze pro zimu, běhat v noci můžeme i v létě. Ale kdo by to dělal, když sluníčko svítí od nevidím do nevidím a my s trochou snahy stíháme žít za dva.

Takže přestaňme snít o horkých letních dnech a zaměřme se na temné zimní podvečery a půlnoční rána. Co nás čeká, vyběhneme-li do tmy?

Připravme se na šok

Ne, není to stejné jako ve dne. A ano, první výběh do tmy může být trochu šok. Náhle totiž přicházíme o pro nás zcela přirozené schopnosti (alespoň si jich budeme víc vážit), a to je periferní vidění a prostorové vnímání. Ve chvíli, kdy je naše zorné pole omezeno na kužel komíhavého světla před námi, máme pocit, jako by všude za jeho okrajem žili lvi. A s narušeným vnímáním hloubky se snadno může stát, že špatně odhadneme vzdálenost či hloubku nějaké díry a slušně se vymelem (štěstí, že si nás ti lvi zrovna nevšimli!). Nicméně zvykneme si, je to jen o tréninku. A časem zjistíme, že v téhle vzruchy přehlcené době se občas blaženě uchýlíme ke svému malému světu v kuželu světla.

Ovšem noční běhání má svá pravidla. Dbejme na jejich dodržování zejména kvůli své vlastní bezpečnosti, potažmo i bezpečnosti svého okolí.

Běh v noci

1. Buďme vidět

Tohle je základní a asi nejdůležitější pravidlo ze všech. Nejsme-li vidět, jsme v podstatě mrtvý muž. Mysleme na to, že i řidiči jsou v noci omezeni na pár metrů světla před sebou a ne, nesmetou nás schválně.

Takže, ať běháme kdekoliv, vždy si dejme záležet, abychom na sobě měli dostatek reflexních prvků a to ze všech stran. A pozor, ne všechno, co tak na první pohled vypadá, je reflexní. Vybírejme proto kvalitní a prověřené kousky.

2. Nosme čelovku

Bez čelovky ani ránu. Nikoho z nás by nejspíš nenapadlo vběhnout bez zdroje světla do úplné tmy. Zejména v zimě se ale může stát, že vyrazíme ještě za šera, a noc se nepozorovaně přikrade dřív, než jsme ji čekali. Nespoléhejme na to, že nás nedostihne. Má natrénováno.

Jakou čelovku si pořídit?

Vybíráme-li čelovku výhradně na běhání, důležité jsou pro nás následující parametry:

  • Hledejme spíše bodové než rozptýlené světlo. Při běhu se potřebujeme rychle orientovat a vidět ostře jakékoliv překážky a strukturu terénu.
  • Zaměřme se na intenzitu svícení. Lumen je jednotka světelného toku, tedy jednoduše řečeno energie, kterou zdroj vyzáří jako světlo během jedné sekundy. Univerzální hodnotou, která by nám ve většině případů měla stačit, je 100 lm. Pro pohodlný běh v neosvětleném terénu zvolme čelovku s více lumeny, ve městě a na místech, kde je dostatek světelného smogu, jich stačí naopak méně.
  • Pozor! Nenechme se obalamutit hodnotou max. lm. Ta totiž značí hodnotu světelného toku, kterou ale zdroj dlouho nevydrží. Pátrejme po dlouhodobém svícení, případně po možnosti regulace světelného toku.
  • Odstín světla, tedy jeho teplota, je zásadní. Hledejme barvu co nejblíže bílé. Tónování do žluto-oranžova či do modra zhoršují rozlišování drobných nuancí při pohybu a unavují oči.

A ještě jedno pravidlo ohledně čelovky: Jakmile ji rozsvítíme, hlídejme si, abychom se nedívali kolemjdoucím do očí. I když se totiž chceme na svého protiběžce usmát, akorát mu svým třetím okem vypálíme na sítnici nepěkný vzkaz.

Běh v noci

3. Nabitý mobil s sebou

Může se to zdát jako zbytečná zátěž. Stejně nechceme, aby nás při běhu rušily nějaké “urgentní” telefonáty. Takže proč tahat mobil? Protože nám může zachránit život. Doslova.

V nejhorším případě nám či kolemjdoucím poslouží k přivolání pomoci (to kdyby nás přece jen napadli ti lvi). Méně děsivé scénáře hovoří o kleklých čelovkách, kdy jsme náhle vděční i za světýlko z displeje, anebo o ztrátě orientace, kdy nás GPS zachrání před nocí strávenou někde v lesích mezi Medlešicemi a Tuněchody. A to se hodí.

Vyzkoušejte například některou z řady mobilních běžeckých aplikací, které nejen ohlídají vaši lokaci, ale také vám poskytnou komplexní informace o tom, jak si při tréninku vedete. Můžete tak dlouhodobě sledovat svůj výkon a pokroky.

Beh s mobilom

4. Běhejme tam, kde to známe

Jasně, není to takový adrenalin, jako prodírat se za tmy úplně neznámým terénem. A taky nejsme paranoidní, každý přece ví, že lvi žerou spíš cyklisty než běžce.

Nicméně ve chvíli, kdy selže technika, či na nás Štěstěna zanevře v jiném ohledu, bude pro nás snazší se zorientovat a řešit patálie někde, kde jsme alespoň jednou v životě byli za světla.

5. Dívejme se před sebe

Běh za tmy svádí k tomu dívat se přímo pod nohy. To je ovšem nejsnazší způsob, jak si ublížit. Takže hlavu vzhůru a sledujme cestu asi 10 až 20 metrů před sebou. Díky tomu budeme mít lepší přehled o tom, co nás čeká a dostatek času na to reagovat. Můžeme tak zvolit nejlepší místa pro došlap a s předstihem se vyhnout překážkám. Zejména při sbězích z kopce ve větší rychlosti je perfektní čtení terénu zhruba 10 před sebou zcela zásadní!

6. Hudba nás mate

Nejdůležitějším lidským smyslem je zrak. Při běhání za tmy se na něj však nemůžeme stoprocentně spolehnout, proto k orientaci v prostoru potřebujeme ještě jiné čidlo. A protože náš čich obecně za moc nestojí, mějme nastražené uši.

Jakkoli rádi běháme s hudbou, v noci nechme sluchátka raději doma. Jen tak uslyšíte ty podezřelé kroky za vámi, či pod vrstvou sněhu praskající větev nad vaší hlavou. A to se vyplatí.

7. Dámy, trénujte nepravidelně

A teď jeden tip (nejen, ale zejména) pro ženy. Jakkoli jste neohrožené a jakkoli rychle umíte utíkat, přesto pro své bezpečí udělejte ještě alespoň toto: Měňte často a náhodně trasy i čas, kdy běháte. Díky nepravidelnosti vašeho tréninku nebude pro “lvy” tak snadné si na vás někde počíhat a na minutu přesně si vás ulovit támhle v zatáčce za městem. Ale hlavně nebýt paranoidní! ;-)

Běh v noci s parťákem

8. Parťáka s sebou

Jinou variantou, jak se vyhnout nebezpečí, je běhat ve dvou či ideálně v partě. Bude vás víc, nebudete se bát vlka nic. Ani lva.

Pokud jste ale zatvrzelý běžec solitér a využíváte běh jako ventil ve chvíli, kdy opravdu, OPRAVDU chcete být sami, zvolte si za parťáka alespoň pepřový sprej. Nebude vás zdržovat, nebude na vás mluvit, ale kdyby to náhodou bylo potřeba, může vás vytáhnout z bryndy.

9. Užívejte si

Poslední pravidlo pro běhání v noci: Prostě si to užívejte. Kdy jindy zažijete takový klid a mír, než ve chvíli, kdy všichni kolem spí, nebo jsou alespoň zalezlí v teple a koukají na Ordinaci? Využijte tyto vzácné okamžiky a naberte síly pro další den. Noční běh vás mnohdy nabije víc než hodinka spánku navíc.

A co vy? Už jste objevili kouzlo nočního běhu?

Pokud ne, nyní jste připraveni.

Tak šťastnou cestu!


Co říkají naši zákazníci?

Další uživatelské recenze »
Erik Přidáno: 18. listopadu 2017
100 %
Doporučuje obchod
  • Výborné jednání, vstřícnost, ochota
Ověřený zákazník Přidáno: 15. listopadu 2017
100 %
Doporučuje obchod

- velká spokojenost se vším

  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.