Vyberte kategorii Zavřít
info@sanasport.cz Odpovíme do 24 hodin

Když slunce spí a běžci vylézají z nor

22. 01. 2017
Zima umí být malebná. Ovšem její nevýhodou je, že prakticky veškerý svůj volný čas trávíme po tmě. A protože lidský mozek vnímá tmu jako noc, jsme přes zimu pasivnější, víc spíme a méně se hýbeme. Pojďte to změnit. Naučte se běhat v noci.
Když slunce spí a běžci vylézají z nor

Samozřejmě to neplatí pouze pro zimu, běhat v noci můžete i v létě. V čase parných dnů je příjemné proběhnout se, když teplota okolního vzduchu trochu klesne. Na druhou stranu v létě sluníčko svítí od nevidím do nevidím a vy s trochou snahy stíháte žít za dva, takže je dobré využít noční čas na spánek, přivstat si a vyběhnout brzy ráno.

Ať už běháte po tmě v létě nebo v zimě, musíte se přizpůsobit okolním podmínkám. Co vás čeká, vyběhnete-li do tmy?

Připravte se na šok

Ne, není to stejné jako ve dne. A ano, první výběh do tmy může být trochu šok. Náhle totiž přicházíte o pro vás zcela přirozené schopnosti (alespoň si jich budete víc vážit), a to je periferní vidění a prostorové vnímání. Ve chvíli, kdy je vaše zorné pole omezené na kužel komíhavého světla před vámi, máte pocit, jako by všude za jeho okrajem žili lvi a bludičky. A s narušeným vnímáním hloubky se snadno může stát, že špatně odhadnete vzdálenost či hloubku nějaké díry a slušně se vymelete (štěstí, že si vás ti lvi zrovna nevšimli!). Nicméně zvyknete si, je to jen o tréninku. A časem zjistíte, že v téhle vzruchy přehlcené době se občas blaženě uchýlíte ke svému malému světu v kuželu světla.

Ovšem noční běhání má svá pravidla. Dbejte na jejich dodržování zejména kvůli své vlastní bezpečnosti, potažmo i bezpečnosti svého okolí.

Běh v noci

1. Buďte vidět

Tohle je základní a asi nejdůležitější pravidlo ze všech. Nejste-li vidět, jste v podstatě mrtvý muž. Myslete na to, že i řidiči jsou v noci omezeni na pár metrů světla před sebou a ne, nesmetou vás schválně.

Takže, ať běháte kdekoliv, vždy si dejte záležet, abyste na sobě měli dostatek reflexních prvků a to ze všech stran. A pozor, ne všechno, co tak na první pohled vypadá, je reflexní. Vybírejte proto kvalitní reflexní obuv, kalhoty nebo kraťasy, trika, mikiny a bundy.

2. Noste čelovku

Bez čelovky ani ránu. Nikoho z vás by nejspíš nenapadlo vběhnout bez zdroje světla do úplné tmy. Zejména v zimě se ale může stát, že vyrazíte ještě za šera, a noc se nepozorovaně přikrade dřív, než jste ji čekali. Nespoléhejte na to, že vás nedostihne. Má natrénováno.

Jakou čelovku si pořídit?

Vybíráte-li čelovku výhradně na běhání, důležité jsou pro následující parametry:

  • Hledejte spíše bodové než rozptýlené světlo. Při běhu se potřebujete rychle orientovat a vidět ostře jakékoliv překážky a strukturu terénu.
  • Zaměřte se na intenzitu svícení. Lumen je jednotka světelného toku, tedy jednoduše řečeno energie, kterou zdroj vyzáří jako světlo během jedné sekundy. Univerzální hodnotou, která by vám ve většině případů měla stačit, je 100 lm. Pro pohodlný běh v neosvětleném terénu zvolte čelovku s více lumeny, ve městě a na místech, kde je dostatek světelného smogu, jich stačí naopak méně.
  • Pozor! Nenechte se obalamutit hodnotou max. lm. Ta totiž značí hodnotu světelného toku, kterou ale zdroj dlouho nevydrží. Pátrejte po dlouhodobém svícení, případně po možnosti regulace světelného toku.
  • Odstín světla, tedy jeho teplota, je zásadní. Hledejte barvu co nejblíže bílé. Tónování do žluto-oranžova či do modra zhoršují rozlišování drobných nuancí při pohybu a unavují oči.

A ještě jedno pravidlo ohledně čelovky: Jakmile ji rozsvítíte, hlídejte si, abyste se nedívali kolemjdoucím do očí. I když se totiž chcete na svého protiběžce usmát, akorát mu svým třetím okem vypálíte na sítnici nepěkný vzkaz.

Běh v noci

3. Nabitý mobil s sebou

Může se to zdát jako zbytečná zátěž. Stejně nechcete, aby nás při běhu rušily nějaké „urgentní“ telefonáty. Takže proč tahat mobil? Protože vám může zachránit život. Doslova.

V nejhorším případě vám či kolemjdoucím poslouží k přivolání pomoci (to kdyby vás přece jen napadli ti lvi). Méně děsivé scénáře hovoří o kleklých čelovkách, kdy jste náhle vděční i za světýlko z displeje, anebo o ztrátě orientace, kdy nás GPS zachrání před nocí strávenou někde v lesích mezi Medlešicemi a Tuněchody. A to se hodí.

Vyzkoušejte například některou z řady mobilních běžeckých aplikací, které nejen ohlídají vaši lokaci, ale také vám poskytnou komplexní informace o tom, jak si při tréninku vedete. Můžete tak dlouhodobě sledovat svůj výkon a pokroky.

Beh s mobilom

4. Běhejte tam, kde to znáte

Jasně, není to takový adrenalin, jako prodírat se za tmy úplně neznámým terénem. A taky nejste paranoidní, každý přece ví, že lvi žerou spíš cyklisty než běžce.

Nicméně ve chvíli, kdy selže technika, či na nás Štěstěna zanevře v jiném ohledu, bude pro vás snazší se zorientovat a řešit patálie někde, kde jste alespoň jednou v životě byli za světla.

5. Dívejte se před sebe

Běh za tmy svádí k tomu dívat se přímo pod nohy. To je ovšem nejsnazší způsob, jak si ublížit. Takže hlavu vzhůru a sledujte cestu asi 10 až 20 metrů před sebou. Díky tomu budete mít lepší přehled o tom, co vás čeká a dostatek času na to reagovat. Můžete tak zvolit nejlepší místa pro došlap a s předstihem se vyhnout překážkám. Zejména při sbězích z kopce ve větší rychlosti je perfektní čtení terénu zhruba 10 metrů před sebou zcela zásadní!

6. Hudba vás mate

Nejdůležitějším lidským smyslem je zrak. Při běhání za tmy se na něj však nemůžete stoprocentně spolehnout, proto k orientaci v prostoru potřebujete ještě jiné čidlo. A protože lidský čich obecně za moc nestojí, mějte nastražené uši.

Jakkoli rádi běháte s hudbou, v noci nechte sluchátka doma. Jen tak uslyšíte ty podezřelé kroky za vámi, či pod vrstvou sněhu praskající větev nad vaší hlavou. A to se vyplatí.

7. Dámy, trénujte nepravidelně

A teď jeden tip (nejen, ale zejména) pro ženy. Jakkoli jste neohrožené a jakkoli rychle umíte utíkat, přesto pro své bezpečí udělejte ještě alespoň toto: Měňte často a náhodně trasy i čas, kdy běháte. Díky nepravidelnosti vašeho tréninku nebude pro „lvy“ tak snadné si na vás někde počíhat a na minutu přesně si vás ulovit v zatáčce za městem. Ale hlavně nebýt paranoidní! ;-)

Běh v noci s parťákem

8. Parťáka s sebou

Jinou variantou, jak se vyhnout nebezpečí, je běhat ve dvou či ideálně v partě. Bude vás víc, nebudete se bát vlka nic. Ani lva.

Pokud jste ale zatvrzelý běžec solitér a využíváte běh jako ventil ve chvíli, kdy opravdu, OPRAVDU chcete být sami, zvolte si za parťáka alespoň pepřový sprej. Nebude vás zdržovat, nebude na vás mluvit, ale kdyby to náhodou bylo potřeba, může vás vytáhnout z bryndy.

Další výhoda běhání ve skupině přichází, když máte ve svém okolí tak trochu šílené běžce, kteří v noci rádi testují náročnější trasy. Tedy ta skutečná výhoda přichází až ve chvíli, kdy i vy máte podobně bláznivou duši. Nemusíte se bát zabrousit do potemnělého zvrásněného terénu, který znáte jen za světla, a dát své fyzičce co proto. Vše bude těžší, ale ten silný zážitek za to stojí. Nicméně stále platí důležité pravidlo - nepřeceňujte svoje síly. Čím drsnější terén, tím hůře se k vám dostane pomoc - zejména v zimě.

Poslední výhodu běhání ve skupině jistě znají požitkáři, přeborníci Pivní míle a dalších pivo obsahujících běžeckých závodů. Když netrénujete na prolomení rekordu na příštím tokijském maratonu a vyběhnete ve správný čas, cestou domů ještě stihnete poslední pivo v oblíbené knajpě. Tedy ne, že bychom vás k tomu chtěli navádět. Pivo a běh přece nejdou dohromady. :-)

9. Užívejte si

Poslední pravidlo pro běhání v noci: Prostě si to užívejte. Kdy jindy zažijete takový klid a mír, než ve chvíli, kdy je všude prázdno, všichni kolem spí nebo jsou alespoň zalezlí u televize a koukají na Ordinaci? Využijte tyto vzácné okamžiky a naberte síly pro další den. Noční běh vás mnohdy nabije víc než hodinka spánku navíc.

Už jste objevili kouzlo nočního běhu?

Pokud ne, nyní jste připraveni.

Tak šťastnou cestu!


Cenová
bomba
Akce zmizí za
3:17:53:48
Mizuno Sky Medal
-80 % sleva Volnočasové unisex boty Mizuno Sky Medal
628 Kč 3 140 Kč
už jen 5 ks za tuto cenu

  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075

  • Visa
  • Master Card
  • Maestro
  • Gopay
  • Twisto