Přirozený běh

20. 02. 2014
Pokud občas zabrousíte na články či fóra o běhání (nebo kolem sebe máte dost běžeckých nadšenců), určitě se v poslední době stále více setkáváte s fenoménem takzvaného přirozeného, minimalistického či bosého běhu opentleným mnoha superlativy. O co se vlastně jedná?
Přirozený běh

Přirozeně = naboso

Jde o směr, který vychází z předpokladu, že běh je nejpřirozenější tak, jak ho lidstvo praktikovalo po tisíciletí – tedy naboso. Nebo alespoň v "bosé" obuvi, která vás sice chrání před nebezpečím úrazu o střepy, kameny a další nástrahy, ale jinak má v podstatě jen jediný účel – tvářit se, že tam vlastně vůbec není.

K čemu je to dobré?

K tomu, aby bota běh co nejméně ovlivňovala, a vy jste tak mohli běžet co nejpřirozenějším, a tedy zdravým způsobem. Kupříkladu dopad ztěžka na patu si zkusíte jednou, ti nejdrsnější z vás možná dvakrát, a hned vzápětí začnete svou běžeckou techniku upravovat směrem ke správnějšímu stylu. V podstatě nedostanete příliš na výběr, a bosé běhání vás správnou techniku naučí velmi slušně samo. O potřebné odpružení při běhu se pak místo hi-tech podrážky postará už samotná stavba chodidla, které se správnou technikou posiluje, a běhat by se vám tak mělo čím dál tím lépe.

Barefoot Running Shoes - Week One

Jaké mohou být první zkušenosti s bosým během? Třeba takovéhle.

Vyznavači bosého běhu navíc kromě zdraví slibují také zvýšenou efektivitu – dopadem na přední část chodidla neztrácíte (na rozdíl od dopadu na patu) tolik energie a plynuleji přejdete zase k odrazu. Samozřejmě zde vytěžíte také z minimální či žádné podrážky, která nepruží, a tedy nepohlcuje energii a nebrzdí vás. Jako důkaz jsou často předkládány nejen speciální studie, ale také výkony běžců v minulosti či běžci nejrůznějších domorodých kmenů, kteří dokážou naboso překonat stěží uvěřitelné vzdálenosti.

Ale…

I tak je ovšem na místě si uvědomit, že my k domorodým kmenům po staletí adaptovaným na specifické podmínky nepatříme, ale nacházíme se zcela na opačné straně spektra. Čímž nechceme říct, že by zhýčkaný Evropan nemohl přijít bosému běhu na chuť, ale že pokud s ním chce začít, je třeba začít opatrně a pozvolna. Noha zvyklá na odpružené běžecké boty funguje trochu jinak, a proto je lepší si nejprve ke klasickému výběhu přidat krátký „bosý“ úsek na začátku a na konci, a postupně intervaly prodlužovat. Chodidlo si postupně zvykne a posílíte si ty správné partie, které vám v budoucnu čistě bosý běh umožní.

Minimalismus není pro každého

Ačkoliv o výhodách minimalistického běhu nelze pochybovat, stejně jako většina sportovních aktivit není vhodný úplně pro každého. Pouštět by se do něj raději neměli úplní začátečníci, kteří potřebují nejprve vypilovat techniku a ledacos ze začátku odpustit, a běžci s výraznější nadváhou, kterým kvalitní tlumivé boty pomohou šetřit klouby a běhání jim usnadní. Všem ostatním ovšem můžeme vyzkoušení přirozeného běhu směle doporučit – a třeba i vy následně zjistíte, že už nechcete běhat jinak!


  Máte nějaký dotaz? Potřebujete pomoct? Zavolejte nám na +420 530 317 075

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.